Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego (BZK)
Do zadań Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należy prowadzenie spraw dotyczących:
- w zakresie spraw obronnych
- tworzenia warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych wykonywanych w gminie oraz koordynowania planowania i realizacji tych zadań w zakresie ustalonym przepisami;
- opracowywania i aktualizowania planu operacyjnego funkcjonowania gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny; nadzoru nad opracowaniem takich planów lub ich części składowych w jednostkach organizacyjnych nadzorowanych i podporządkowanych;
- opracowywania planu przygotowania i wykorzystania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa;
- tworzenia warunków organizacyjnych i technicznych do funkcjonowania systemu kierowania obronnością w Gminie, w szczególności stałego dyżuru i stanowiska
kierowania; - prowadzenie spraw wynikających z obowiązków państwa-gospodarza (HNS);
- ustalanie obiektów i proponowanie ich do ujęcia przez Wojewodę w wykazie obiektów, obszarów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie;
- planowania i organizowania szkolenia obronnego;
- kontroli wykonywania zadań obronnych;
- w zakresie obrony cywilnej
- dokonywania oceny stanu przygotowania obrony cywilnej;
- ustalania zadań i kontrolowania ich realizacji oraz koordynowania i kierowania działalnością w zakresie przygotowania i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej;
- opracowywania planu obrony cywilnej gminy oraz opiniowanie planów obrony cywilnej jednostek organizacyjnych mających siedziby na terenie gminy;
- organizowanie i koordynowanie szkoleń i ćwiczeń obrony cywilnej;
- organizowanie szkolenia ludności w zakresie obrony cywilnej;
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach;
- tworzenie i przygotowanie do działania formacji obrony cywilnej;
- współudział w przygotowaniu i organizowaniu ewakuacji (przyjęcia) ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze;
- współudział w planowaniu i zapewnieniu środków transportowych, warunków bytowych oraz pomocy przedmedycznej, medycznej i społecznej dla ewakuowanej (przyjmowanej) ludności;
- współudział w planowaniu i zapewnieniu ochrony produktów żywnościowych, a także ujęć i urządzeń wodnych na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
- współudział w planowaniu i zapewnieniu ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
- współudział w planowaniu zapewnienia dostaw wody pitnej dla ludności i wyznaczonych zakładów przemysłu spożywczego oraz wody dla urządzeń specjalnych dla likwidacji skażeń i do celów przeciwpożarowych;
- zaopatrywanie organów i formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie, a także zapewnienie odpowiednich warunków przechowywania, konserwacji i eksploatacji, remontu i wymiany tego sprzętu, środków technicznych oraz umundurowania;
- prowadzenie działań integrujących siły obrony cywilnej oraz innych służb, w tym sanitarno – epidemiologicznych, i społecznych organizacji ratowniczych do prowadzenia akcji ratunkowych oraz likwidacji skutków klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska;
- ustalanie wykazu instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji ratowniczych funkcjonujących na terenie miasta i gminy, przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej;
- współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej w realizacji zadań obrony cywilnej;
- opiniowanie projektów aktów prawa miejscowego w zakresie obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej;
- współudział w przygotowaniu i zapewnieniu niezbędnych sił do doraźnej pomocy w grzebaniu zmarłych.
- w zakresie zarządzania kryzysowego
- zapewnienia kierowania działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy;
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
- realizacja zadań do gminnego planu reagowania kryzysowego,
- opracowywanie i przedkładanie staroście do zatwierdzenia gminnego planu reagowania kryzysowego; - zapewnienie organizacyjne w organizowaniu i prowadzeniu szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
- zapewnienie organizacyjne w zapobieganiu, przeciwdziałaniu i usuwaniu skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
- organizacja i realizacja wykonania zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej;
- zapewnienie funkcjonowania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego;
- wykonywanie pozostałych zadań wynikających z przepisów ustaw: o zarządzaniu kryzysowym i o stanie klęski żywiołowej;
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem zadań wynikających z przepisów ustawy o stanie wyjątkowym;
- współdziałania z jednostkami wojskowymi w zakresie zabezpieczenia i unieszkodliwiania materiałów wybuchowych i innych przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego.
kierownik - Stanisław Pietrzycki, tel. 39 26 234 ; e-mail: roc@nowogard.pl
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Akcja | Osoba | Data |
---|---|---|
Dodanie dokumentu: | Tomasz Zadróżny | 07-08-2007 15:13 |
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: | 07-08-2007 | |
Ostatnia aktualizacja: | Andrzej Sawicki | 04-01-2010 09:08 |